Aktywizacja

„Aktywizacja sportowa dzieci w wieku 3-12 lat”

Celem głównym projektu jest wzrost poziomu wiedzy i umiejętności społecznych min. 200 mieszkańców Lublina w zakresie partycypacji społecznej w obszarze sportu poprzez uczestnictwo dużej grupy dzieci będących w „złotym wieku rozwojowym” do uczestnictwa w zajęciach ruchowych ogólnorozwojowych.

Założeniem twórców projektu jest stworzenie alternatywnych form spotkań dla 400 dzieci w wieku 3-12 lat z terenu miasta Lublina reprezentujących 20 placówek edukacyjnych (10 sp i 10 przedszkoli), w czasie których będą one aktywizowane ruchowo przez wyspecjalizowanych trenerów/moderatorów sportowych. Ich zadaniem z jednej strony będzie zabawa z dziećmi w sposób aktywny, a z drugiej strony pokazywanie nauczycielom/wychowawcom/opiekunom w praktyce jak za pomocą zróżnicowanych narzędzi ciekawie i nieszablonowo można prowadzić zajęcia sportowe, zachęcające dzieci do aktywności ruchowej.

W ramach zajęć zaplanowano po 20 h na grupę czyli 10-20 spotkań w zależności od wieku uczestników, w wstępnie określonego harmonogramu zajęć zaplanowano także wspólne spotkania sportowe dla wszystkich grup z danego przedziału wiekowego po 5 h x 4 przedziały wiekowe. Będą one swoistą prezentacją różnych dyscyplin sportowych łączących elementy zabawy i współpracy ze wstępem do rywalizacji sportowej. Łączna liczba godzin zajęć ruchowych wyniesie 400h.

Przewidziano także zakup 20 kompletów przyrządów do ćwiczeń, które ostatecznie zostaną przekazane na wyposażenie placówek, które będą brały udział w projekcie.

Uczestnicy zajęć zostaną objęci ubezpieczeniem NNW. W ramach zajęć ruchowych zostaną zaplanowane gry zabawy i ćwiczenia stymulujące rozwój dzieci z uwzględnieniem czynników właściwych dla wieku rozwojowego:

Wiek 3-4 lata

W wieku tym dzieci powinny podejmować działania wielopłaszczyznowo tj. ruch pod każdą postacią w szczególności powinien on przebiegać na świeżym powietrzu.

  • zabawy, powinny odbywać się poza salami(poprawia to motoryczność i daje możliwości poruszania się przestrzennego, następuje właściwe dotlenienie organizmu co jest rzeczą niebagatelna w tym okresie rozwojowym,
  • wszechstronny rozwój aparatu ruchu to poprawa sensoryczności w innych codziennych czynnościach i działaniach
  • wprowadzanie elementów rytmiki i tańca w formie uproszczonej, pozwala to na połączenie pracy wielu funkcji w młodym organizmie, nie tylko pojawia się aspekt motoryczności.

Wiek 5-6 lata

  • Stymulacja aktywności fizycznej w obszarach przygotowania motorycznego jako ingerencja w rozwój działań sensomotorycznych, z uwzględnieniem hartowania organizmu w grach i zabawach na świeżym powietrzu niezależnie od warunków pogodowych.
  • Kształtowanie aparatu ruchu za pomocą prostych ćwiczeń, które to podlegają ciągłej ewaluacji w zależności od przyswajania materiału i postępów dziecka.
  • Wsparcie(instruktora, wychowawcy) w realizacji panowania nad własnym ciałem oraz reagowanie na bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe.

Wiek 7-9 lat

  • Rozwijanie mechanizmów, zapewniających adaptację ustroju(organizmu) do pracy mięśniowej w różnych warunkach, elementy gier i zabaw z zakresu skoczności, szybkości, zwinności, gibkości oraz siłowania.
  • Monitorowanie wydolności fizycznej, jako miary tolerancji organizmu na wysiłek fizyczny, bieg(w zabawach i grach bieżnych) jako podstawowy element kształtowania układu oddechowego i krwionośnego.
  • Kształtowanie rozwoju psychomotorycznego dzieci i szybkości i skoczności i koordynacji ruchowej (gibkość, zwinność i zręczność)
  • Rozwój potencjału ruchowego dziecka

10-12 lat

  • Wprowadzanie elementów mini gier sportowych w celu poznania uzdolnień uczniów w tym obszarze.
  • Wprowadzanie zadań dotyczących koordynacji wzrokowo ruchowej, bez przyborów i z przyborami np. piłeczki tenisowe, dwie piłki, wykonywanie czynności(zadań) złożonych,

Kontynuacja monitoringu tolerancji organizmu na wysiłek w różnych zadaniach (dzienne monitory aktywności fizycznej, pulsometry), nauka pomiaru tętna za pomocą swoich palców, strefy tętna, dlaczego się męczymy,

  • Wdrażanie nowych metod doskonalących poszczególne zdolności motoryczne,
  • Edukacja zdrowotna jako ważny element równowagi dotyczącej motoryczności i homeostazy w młodym organizmie.

Zdrowie i sprawność fizyczna w znacznej mierze zależą od dorosłych, dlatego nie wzbraniajmy się przed promocją aktywności sportowej i zachęcajmy dzieci do ruchu na świeżym powietrzu, będąc jednocześnie uczestnikami tego projektu.

do góry więcej wersja klasyczna
Wiadomości (utwórz nową)
Brak nieprzeczytanych wiadomości

Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W programie służącym do obsługi internetu można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Więcej informacji można znaleźc w naszej Polityce Prywatności. [X] Zamknij